Haluatko liittyä tyytyväisten asiakkaidemme joukkoon? Ota yhteyttä!
Laajaniityntie 3, 01620 Vantaa • puh. 09 5893 9060 • info@lkvtuijahurme.fi

Seuraava riita taloyhtiöissä; sähköautojen lataus

Helsinkiläisillä taloyhtiöillä on ongelma. Kolme taloyhtiötä omistaa yhteisesti parisataapaikkaisen autohallin, jonne yksittäinen sähköautoilija oli saanut isännöintitoimistolta luvan asentaa omalla kustannuksellaan autolleen latauspaikan, jonka sähkökulut hän myös maksaa itse. Luvan antanut isännöintitoimisto oli sentään tehnyt selvityksen siitä, kuinka monelle sähköautoilijalle autohalliin voidaan yleensä latauspaikkoja rakentaa,  koska kiinteistöjen sähköjärjestelmien kapasiteetit ovat yleensä rajallisia. Näin tässäkin tapauksessa. Autohallissa vain 15 autopaikalle voidaan latauspaikka rakentaa ilman että koko kiinteistön sähköjärjestelmää tarvitsee uusia.

Mikä on siis ongelma? Yksinkertaisesti taloyhtiöiden osakkaiden yhdenvertaisuus.

Juha Sipilä (kesk) on paraikaa päättämässä Suomen ilmastostrategiasta, jossa kuluttajia tullaan kannustamaan sähköautojen ostamiseen ennen kaikkea kaupunkialueilla. Jos kannustimet toimivat, Suomen 2,6 miljoonan henkilöauton autokanta pitäisi nopeasti saada uudistettua niin, että 15 vuodessa sähköautojen määrä kasvaisi lähes 10 prosenttiin autokannasta – 200 000 autoon.

On siis oletettavaa, että taloyhtiöt tulevat saamaan sähköautojen latausongelmatiikan eteensä koko ajan tihenevään tahtiin. Näin arvioi myös Suomen Kiinteistöliiton neuvontalakimies Virpi Hienonen, joka sanoo sähköautokyselyiden kasvaneen selvästi viiden viime vuoden aikana. ”Yhdenvertainen kohtelu nousee asunto-osakeyhtiöissä esiin hyvin erityyppisissä asioissa. Osakkaita ei välttämättä pystytä kohtelemaan aina täysin samalla tavalla. Jos esimerkiksi taloyhtiössä hallitus on kysellyt osakkailta halukkuutta latauspistokkeiden asentamiseen, mikäli kaikille osakkeenomistajille on tarjottu mahdollisuutta rakennuttaa latauspisteet kustannuksellaan, yhdenvertaisuusperiaate lähtökohtaisesti täyttyy”, Hienonen sanoo. Laista ei Hienosen mukaan luetella yhdenvertaisuusperiaatteen edellytyksiä kaikissa eri tilanteissa, vaan se vaatii tulkintaa. ”Taloyhtiöissä on toki järkevintä yrittää valmistautua sähköautojen tuloon. Mutta asia on monimutkainen. Vanhoissa taloyhtiöissä tällainen asia tulee aina uutena asiana, mutta myös autopaikkojen hallinta taloyhtiöissä on järjestetty eri tavoin.”

Motivan tekemässä Kiinteistöjen latauspaikkaselvityksessä kaikkien taloyhtiön hallinnassa olevien autopaikkojen muuntaminen sähköautojen lataamiseen sopiviksi taloyhtiön varoin edellyttää kaikkien osakkeenomistajien suostumusta. Näin siksi, että asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiövastiketta voidaan käyttää vain ”tavanomaisiin uudistuksiin”. Tämä aiheuttaa sen, että jos taloyhtiöön halutaan sähköautopaikkoja, hanke voidaan toteuttaa siten, että vain ne osakkaat, jotka latausmahdollisuuden haluavat, ovat investoinnin maksajia. Ehtona on kuitenkin riittävä kannatus. Yhtiön hallinnassa olevien tilojen edes osittaisesta antamisesta sähköautoporukan käyttöön pitää saada yhtiökokouksessa kahden kolmasosan kannatus. Jos autopaikat ovat yhtiön hallinnassa ja latauspisteitä rakennetaan vain olemassa olevan kapasiteetin mahdollistama määrä, tästä on katsottu voitavan tehdä päätökset enemmistöpäätöksellä ja vastikevaroin. Sekään ei ole ongelmatonta, vaikka osakas itse omistaisi autopaikkansa. Jos osakas haluaa tehdä paikkaansa latauspisteen, niin yhdenvertaisuus edellyttää, että muillakin on siihen mahdollisuus. Taas tulee vastaan taloyhtiön omistaman sähköverkon kapasiteetti. Jos se ei riitä, kapasiteetin kasvattaminen pelkästään latauspisteiden rakentamisen vuoksi vaatii taloyhtiön muiden osakkaiden suostumusta.

Entä miten on käynyt helsinkiläisessä autohallissa? Osakas on vielä saanut pitää latauspisteensä, mutta hallitus on päättänyt latauspisteen poistattamisesta.

www.talouselama.fi