Peruskorjauksien yhteydessä on viisasta huolehtia sähköverkon kapasiteetin päivittämisestä.
Kokoomuksen ehdotus huoltoasemien velvoitteesta sähköautojen latauksen tarjoamiselle herätti vastustuksen lisäksi keskustelua. Huoltoasemien, kauppakeskusten tai työpaikkojen tarjonnasta riippumatta latauspisteet koskettavat eniten yksittäisiä kiinteistöjä. Yhdeksän kymmenestä latauksesta kun tapahtuu kotioloissa.
”Asia on ajankohtainen ja kiinnostus on selvästi kasvanut. Monesta taloyhtiöstä olen kuullut, että näitä keskusteluita käydään. Isännöitsijöiltä on eri puolilta maata tullut kyselyitä siitä, miten hankkeiden osalta on syytä menetellä”, Isännöintiliiton johtaja Marjut Joensuu selvittää.
Lisää vauhtia peliin löivät EU:n energiaministerit, jotka hyväksyivät kesäkuun lopussa yleisnäkemykset rakennusten energiatehokkuuden direktiiviesityksestä. Direktiivin käsittely jatkuu vielä jäsenmaiden, parlamentin ja komission kesken käytävissä neuvotteluissa.
Tämän jälkeen ehdotus tulee hyväksyttäväksi virallisessa päätöksentekomenettelyssä. Voimaan astuessaan direktiivi pistäisi monet taloyhtiöt lisäämään reilusti latauspistevalmiuksiaan.
Aikataulusta riippumatta taloyhtiöillä riittää syitä olla kiinnostuneita latauspisteisiin investoimisesta. Valmius voi nostaa kiinteistön arvoa.
Yksittäisen hybridiauton lataamiseen soveltuvan latausrasian asentaminen esimerkiksi lämmitystolpan tilalle kustantaa alle tuhat euroa. Täyssähköauton latauspiste vaatii muutostöitä kiinteistön sähkökeskukselta asti. Kohteesta riippuen kustannukset ovat vähintään useita tonneja. ”Usein tilanne on se, että sähköverkko kestää muutaman latauspisteen, mutta taloyhtiön on varauduttava yhdenvertaisuuden vuoksi useampiin kiinnostuneisiin. Silloin koko sähköverkko on kunnostettava”, Joensuu muistuttaa.
Erityisesti latauspistehanketta onkin syytä pohtia, mikäli taloyhtiön lähitulevaisuudessa odottaa putkiremontti tai muu vastaava suuri peruskorjaus. Niiden yhteyteen kannattaa harkita myös sähköverkon kunnostamista.
”Monet isännöitsijätkin ovat ottaneet asian esille, sillä latauspaikkojen asentamiseen on hyvä varautua jo etukäteen”, Joensuu korostaa.
Sähköauton lataaminen on sähkönkulutukseltaan moninkertainen verrattuna esimerkiksi moottorin esilämmitykseen. Turhilta naapuririidoilta ja summittaiselta arvailulta välttyy, kun lataussähköä käyttävä asukas maksaa siitä mitatun kulutuksen mukaan.
Latauspistehankkeen voi toteuttaa myös joukko vähemmistöosakkaita. Tämä vaatii yhtiökokouksessa kahden kolmasosan äänienemmistön. Kustannuksista vastaavat latauspisteitä haluavat osakkaat.
”Tilanteesta riippumatta ensin on selvitettävä, onko taloyhtiön sähköverkko sellainen, johon voi latauspisteitä asentaa”, Joensuu alleviivaa.